Projekt Beschreibung

SETE, MENELAW

Menelaw Sete („Brasiliens Picasso“)

 

aktuell bei https://ama-art.de im Angebot:
celebration / 1998 / € 9.500
liebesPaar / 1999/ € 9.800
denker / 1999 / € 4.700
ohne Titel / 2011 / € 5.700
Der/die Eigentümer*in dieses Kunstwerkes (“ohne Titel / 2011 / € 5.700”) ist bei ernsthaftem Interesse bereit über die Höhe des Angebotspreises zu verhandeln.
Melden Sie sich bitte dazu bei bei:  wp@AmA-Art.de

 

zum Lebenslauf von Menelaw Sete

 

Die Kunst beeindruckt durch ihr Leben, Farblichkeit und Originalität.
Der Künstler ist seit 1997 weltweit bekannt mit vielen Ausstellungen in:
Belgien, Brasilien, Dänemark, Deutschland, Frankreich, Irland, Italien, Portugal, in der Schweiz, Spanien und in den USA.
Seine Werke befinden sich in zahlreichen privaten sowie öffentlichen Sammlungen (darunter auch in Frankfurter Museen).
Bill Clinton hat vor ein paar Jahren sein Atelier in Salvador da Bahia besucht.

1964 – Jorge Ramos Nascimento, auch bekannt als Menelaw Sete, wurde am 1. Augusttag in Salvador, Bahia, geboren.
1970 – Schon als Kind zeigt Sete ein Talent für bildende Kunst, durch Zeichnungen und Skulpturen.
1974 – Er lebt in einem Eisenbahnvorort von Salvador und lernt den bahianischen Künstler Maestro Almiro Borges kennen, der ihm die ersten Pinsel gibt und zu seinem großen Meister wird.
1984 – Mit achtzehn Jahren tritt er der brasilianischen Marine bei und lässt sich in Rio de Janeiro nieder.
1987 – Nach fünf Jahren Militärdienst beschließt er, sich der Malerei zu widmen. Er tritt aus der Marine aus, kehrt nach Salvador zurück und beginnt wieder zu malen.
1990 – Er lernte den Maler Sergio Fontes kennen, mit dem er seine erste Ausstellung in der Panorama-Kunstgalerie machte.
1994 – Eröffnung seines ersten Ateliers im Pelourinho Hotel im historischen Zentrum von Salvador.
Mit über 25 Jahren Kunst hat Menelaw seine Werke in Ländern wie Frankreich, Holland, Deutschland, Belgien, Spanien, Portugal, Italien, Dänemark, England, USA für insgesamt mehr als 40 internationale Ausstellungen ausgestellt. Einige seiner Werke sind im brasilianischen Konsulat in Atlanta, im Museum für Anthropologie in Frankfurt und in der Casa de las Américas in Brüssel ausgestellt. Im Jahr 2012 erhielt der Künstler den Titel eines Professors an der School of Fine Arts in San Francisco, Argentinien;
2010 erhielt er mit dem Werk Pulando Cordas das Siegel des berühmten französischen Auktionshauses Drouot von Paris;
2008 erhielt er die Thomé de Souza-Medaille (die höchste Auszeichnung der Stadt Salvador). Am
14. August 2015 in Sciacca Terme, Sizilien,

 

Bio:
Menelaw Sete is internationally known as The Picasso of Brazil. Born in 1964 in the city of Salvador, Brazil, the artist began drawing as far back his childhood. In the mid-1980’s, the artist completed a formal training in one of the leading art school in Bahia. Then he began painting on a full-time basis. Thereafter, Menelaw Sete opened a studio in the historic district of Salvador Pelourinho. His work drew the attention of many visiting tourist from the United States, Western Europe and Southeast Asia.
The greatest expression of Menelaw Sete’s work is his innovative gift in transposing a particular reality, references which occurred in the 19 century with the breaking up of the fundamental rules which supported the elaboration of a work of art. Such references are to be perceived in his work, but they only confirm his contemporaneity. If necessary one can discuss the question of cubism and neoimpressionism in order to go on to a reading of his work starting with these movements, however, only those belonging to these schools could say it is not enough for a deeper reading of his production. One can detect an Afro-Brazilian culture in his work, a coloring similar to a tropical taste and figurative elements with which the artist choses to compose his symphony that belongs to his world and to the things around him. It would thus be restrictive to base an appreciation on old painting lessons which were well understood, but which the artist knew how to transform into an extremely current reality, thus creating with this form, a particular stoicism and poetic theory.
The influence on Brazilianmodern art was with expressionism, above all with the arrival of the Russian artist Lassar Segal, without forgetting works by Portinari, Tarsila do Amaral, and above all Cavalcanti, who represented a portrait of Brazilian reality, a sort of social complaint. Of course other movements followed this one, while since as far back as the time of the empire, figurative painting has always been strong in Brazil. Menelaw follows this tradition, however, he does not repeat lessons, he teaches others, he uses cubist forms, it is true, he develops a Brazilian character and breaks with its own limits. In other works he recalls an expressionism which enchants through its colour, its figures and how it elaborates its theme. Known as the “Brazilian Picasso”, Menelaw creates a genuinely Brazilian art, a mixture of races and colours. As Picasso succeeded in expressing his own ideas and intentions, Menelaw tries to see how every artist, who is concerned with problems which develop the creation of works of art, must proceed in order to establish his own pictorial address and he does so with precision.